header

« Terug naar het overzicht

Brandpunt oktober 2016

Brandpunt oktober 2016

In het tweede nummer van dit schooljaar staan we stil bij de dag van de leraar, gaan we met de zware beroepen terug naar de tijd van Daens, vertellen we je meer over de modernisering in het secundair onderwijs, kom je meer te weten over inclusief hoger onderwijs en werpt professor Paul Verhaeghe een kritische blik op de huidige meetcultuur. Wij wensen je veel leesplezier!

Doorstart in de loopbaanbesprekingen - Tijd voor een ernstig gesprek
Strijdpunt
Minister van Onderwijs Hilde Crevits nodigde heel recent alle sociale partners uit voor een doorstart van de loopbaangesprekken. Daarmee pikt ze de draad terug op nadat de vakbonden het debat on hold hadden gezet omwille van de pensioenplannen ...
Lees het volledige artikel

Zware beroepen - Daens 2.0
Pensioenen
Priester Daens voerde op het einde van de 19de eeuw een verbeten strijd tegen de mensonterende werkomstandigheden van de arbeiders in Aalst. Dankzij hem kwam er traag maar zeker verbetering in het zware, onveilige werk en de onhygiënische ...
Lees het volledige artikel

Twee dogmatische verdichtsels
Column
Elke tijd kent zijn dogmatische verdichtsels. Die op stuit van ogenschijnlijke vanzelfsprekendheid geheide zekerheden moeten het drijfzand van de tijdgeest weerstaan. Het welzand van onze tijd is dat we de zekerheid over de waarheid kwijt zijn. ...
Lees het volledige artikel

Vraag naar een beheersbare, afgebakende en werkbare opdracht in het onderwijs
Brief gemeenschappelijk vakbondsfront
De brief van het gemeenschappelijk vakbondsfront vind je hier.
Lees het volledige artikel

Onderwijsverstrekkers aan zet: de curriculumdossiers
Secundair onderwijs


Nieuwe matrix voor tweede en derde graad secundair onderwijs
Secundair onderwijs


Nieuw voor 2016-2017, deel 2
Welzijn op het werk


Inclusief hoger onderwijs: onbekend is onbemind
Hoger onderwijs


De actuele werking en doeltreffendheid van de eindtermen als beleidsinstrument in Vlaanderen
Eindtermendebat


Kwaliteitszorg, werkdruk en personeelsbeleid
Hoger onderwijs


Meten = weten?


De becijferde school
Pedagogiek


COC recht


COC leeft


 
Onze website maakt gebruik van cookies.