woensdag 27 februari 2019

Onderwijs staakt op 20 maart. Waarom? Daarom!

De vier onderwijsvakbonden, COC, COV, ACOD Onderwijs en VSOA Onderwijs, roepen op tot een algemene onderwijsstaking op woensdag 20 maart 2019. Waarom? Daarom! Zelfs een kind weet wat onderwijs nodig heeft. De volledige persmededeling lees je hier.

De noden in het onderwijs zijn torenhoog en overduidelijk. Terwijl de maatschappelijke druk en ambitie voor onderwijs toeneemt, stijgt de werkdruk samen met de ziektecijfers. Terwijl de pensioenbesparingen volop doorgaan, blijven maatregelen voor werkbaar werk uit. Terwijl de specifieke onderwijsbehoeftes van leerlingen steeds groter worden, blijft de uitrol van het M-decreet te weinig ondersteund. Het wordt hoog tijd dat er meer rekening gehouden wordt met de noden van het onderwijspersoneel op alle niveaus. Het wordt hoog tijd dat er echt naar hen geluisterd wordt.

De roep om investeringen in onderwijs is al te vaak herhaald en wordt nog steeds niet gehoord. Onderwijs wil geen besparingsregeringen meer. De investeringen moeten in de volgende Vlaamse en federale regeerakkoorden staan. De noden zijn duidelijk, toch/zelfs? voor een kind. De ongerustheid in het veld over de nefaste gevolgen voor onze onderwijskwaliteit is groot. Dáárom staakt het onderwijs op 20 maart. Met het oog op de toekomst.

We roepen jou op om samen met je collega’s te staken op woensdag 20 maart 2019. Hoe meer mensen meedoen, hoe sterker onze boodschap. Hang daarom zeker onze affiche uit in je school, centrum of instelling of verspreid ze digitaal onder je collega's.

Hoe staken?
Er is een stakingsaanzegging ingediend die ervoor zorgt dat je gedekt bent als je staakt op 20 maart. Daarnaast vind je hier ook de individuele en collectieve stakerskaart.

Het is vereist dat je een individuele stakerskaart invult om een stakingsvergoeding te krijgen. Die kan je aan je vakbondsafgevaardigde bezorgen. COC vraagt aan de vakbondsafgevaardigden om zoveel mogelijk gebruik te maken van de collectieve stakerskaarten en deze te bezorgen aan de provinciale secretariaten. Meer informatie over het gebruik van de stakerskaarten en de (financiële) gevolgen vind je hier.

COC houdt je op de hoogte!
Wil je de laatste informatie over de onderwijsstaking? Kijk dan zeker regelmatig op deze website. Aan de hand van updates voorzien wij de laatste, nieuwe informatie. Volg zeker ook Facebook en Twitter. En tot slot, je kan ook altijd bij je vakbondsafgevaardigde terecht.

Samen staan we sterk voor onderwijs! We rekenen op jouw solidariteit!